• Annons

Kollaborativt lärande i arbetslivet

Kollaborativt lärande i arbetslivet 1

Kollaborativt lärande i arbetslivet Utveckling av problemlösningskompetens är i hög grad grunden för arbetslivslärande. Detta innebär även förmåga att upptäcka möjligheter och förbättra agerande i arbetslivsrelaterade situationer, både när det gäller aktion och interaktion. Pedagogiken bakom detta blir ett problembaserat och kollaborativt lärande där den studerandes entreprenöriella egenskaper tränas i… Fortsätt läsa

Labbet – En symbol för det Digitala Samhället och dess lärande del 3

Labbet - En symbol för det Digitala Samhället och dess lärande del 3 3

“I teorin finns ingen skillnad mellan teori och praktik; men i praktiken finns det det.” Detta citat har ofta kopplats till Albert Einstein, men det finns skrivna källor från 1882 där dessa ord ingår. Vid den tiden var Einstein tre år gammal, så det är oklart vem som verkligen var… Fortsätt läsa

Vad teknologi gör för nyfikenheten att lära

Vad teknologi gör för nyfikenheten att lära 4

Nyfikenhet är drivkraften som fyller gapet mellan det vi vet och det vi vill veta. Torah Kachur vetenskapskolumnist för CBC skriver: “Du kan tänka på det som en mental klåda, och det enda sättet att klia bort det är att söka ny kunskap.” Att ge bränsle till denna drivkraft är… Fortsätt läsa

Relevans och undervisning i det digitala samhället Del 2

Relevans och undervisning i det digitala samhället Del 2 5

Den första delen av denna artikel framhävde bland annat att utbildningsinnehållet i industriåldern som skapades var ofta artificiellt för människor. Detta innebar en skola där mycket av undervisningen och lärandet togs ur sitt sammanhang och därmed också användbarhet. Några kunskaper och färdigheter kunde lätt återanslutas till livs- och samhällssammanhang, men… Fortsätt läsa

Ett fungerande utbildningssystem för det Digitala Samhället

Ett fungerande utbildningssystem för det Digitala Samhället 8

Utbildningssystemet omvandlas, edtech-marknaden utvecklas snabbt och lärmiljön anpassas till individen precis som maskininlärning är direkt kopplad till artificiell intelligens. Så, låt oss gräva djupare i vad det senare innebär i praktiken med fokus på fem områden: Utvärdering av lärandeprestation, utveckling av mjuk kompetens (soft skills), relevans och inspiration, undervisning och… Fortsätt läsa

Tid för lärande av fri vilja – Teori och praktik

Tid för lärande av fri vilja – Teori och praktik 10

Vad skulle hända om 15-20% av din arbetsdag utgjordes av arbete med dina egna projektidéer? Googles 20% fri tid har resulterat i bland annat Gmail, medan utfallet av 3Ms 15% fri tid har blivit exempelvis Post-it. Likväl, för att kunna koppla dessa händelser och många andra måste fri vilja existera.… Fortsätt läsa

Om myten att bara en universell inlärningsstil existerar: Fallstudie Digitala Spel

Om myten att bara en universell inlärningsstil existerar: Fallstudie Digitala Spel 11

Två grundläggande metoder används i forskning om pedagogik och lärande: Den systematiska top-down perspektivet och det humanistiska bottom-up perspektivet. Båda dessa forskningsmetoder är relevanta för utveckling och förbättring av utbildning. Likväl, från en systematisk utgångspunkt sprids en myt som försöker eliminera Howard Gardner och hans efterföljares forskningsresultat om det faktum… Fortsätt läsa

Gamifiering och lärande – fördelar och fallgropar Del 1

Gamifiering och lärande – fördelar och fallgropar Del 1 12

Uppdaterad version av en artikel som publicerades för några år sedan. Förstärker kreativitet, triggar nyfikenhet, får fart på tankeverksamheten och ger stolthet när man har klarat av en uppgift, listan kan göras mycket lång över varför datorspel engagerar så många människor. Beräkningar visar att en miljard människor över hela världen… Fortsätt läsa

2000-talets skola Del 2 – humanism eller inte

2000-talets skola Del 2 – humanism eller inte 15

Bör skolan enbart utgå från en humanistisk värdegrund och fokusera på systematiskt möta statens arbetskraftsbehov? Eller bör den använda humanistiska pedagogiska metoder där målet är att förbättra den studerandes bildning och individuella livsvägsval? Vi har sett resultatet av det första alternativet under det senaste seklet, men för att finna de… Fortsätt läsa

2000-talets skola – ändamål, världssyn och inriktning

2000-talets skola – ändamål, världssyn och inriktning 16

Industriåldern var inriktad på massproduktion, massmarknadsföring och löpandebandslik produktion och distribution av produkter. Skolsystemet fungerade på samma sätt, i betydelsen att skolgången var en formativ process för att producera kunniga arbetare och goda medborgare för nationen. Detta var en miljö som präglades av likformighet, medan individuell talang, kreativitet och entreprenörskap… Fortsätt läsa