Om myten att bara en universell inlärningsstil existerar: Fallstudie Digitala Spel

Två grundläggande metoder används i forskning om pedagogik och lärande: Den systematiska top-down perspektivet och det humanistiska bottom-up perspektivet. Båda dessa forskningsmetoder är relevanta för utveckling och förbättring av utbildning. Likväl, från en systematisk utgångspunkt sprids en myt som försöker eliminera Howard Gardner och hans efterföljares forskningsresultat om det faktum …

Gamifiering och lärande – fördelar och fallgropar Del 1

Uppdaterad version av en artikel som publicerades för några år sedan. Förstärker kreativitet, triggar nyfikenhet, får fart på tankeverksamheten och ger stolthet när man har klarat av en uppgift, listan kan göras mycket lång över varför datorspel engagerar så många människor. Beräkningar visar att en miljard människor över hela världen …

2000-talets skola Del 2 – humanism eller inte

Bör skolan enbart utgå från en humanistisk värdegrund och fokusera på systematiskt möta statens arbetskraftsbehov? Eller bör den använda humanistiska pedagogiska metoder där målet är att förbättra den studerandes bildning och individuella livsvägsval? Vi har sett resultatet av det första alternativet under det senaste seklet, men för att finna de …

2000-talets skola – ändamål, världssyn och inriktning

Industriåldern var inriktad på massproduktion, massmarknadsföring och löpandebandslik produktion och distribution av produkter. Skolsystemet fungerade på samma sätt, i betydelsen att skolgången var en formativ process för att producera kunniga arbetare och goda medborgare för nationen. Detta var en miljö som präglades av likformighet, medan individuell talang, kreativitet och entreprenörskap …

Att utvärdera Lärande i ett Ekonomiskt Perspektiv

En reviderad version av ELEV-metoden Vilken är målsättningen med att utvärdera lärande? ELEV:s (Enterprise Learning Evaluation of Value) svar är dels att förbättra värdet av lärande som direkt stödjer organisationens verksamhet, dels att öka effektiviteten i lärandet och dels, vilket själva namnet beskriver och som är det tredje fenomenet modellen …

Utbildningstrender II: Fyra pedagogiska metoder på väg

eLearningworld Weekly Review Detta är andra delen av vår analys av rapporten Innovating Pedagogy 2015: the 10 technological trends set to transform education från Open University and SRI Education Open. Vi på eLearningworld förenklade denna utveckling till fyra pedagogiska metoder som kommer att ha betydande inflytande de närmaste åren: Vetenskaplig …

Utbildningstrender: Fyra pedagogiska metoder som omvandlar lärandet

eLearningworld Weekly Review Open University och SRI Education identifierar tio utbildningstrender i en ny rapport. Vi på eLearningworld förenklade denna utveckling till fyra pedagogiska metoder som kommer att ha betydande inflytande de närmaste åren: Vetenskaplig Approach, Personanpassad Approach, Analytisk Approach och Informell Approach. Dessa fyra pedagogiska metoder fungerar oberoende och …

Omvärderar Matematik Del 2: Makers rörelsen

Hur man kan förbättra och anpassa matematikundervisning till den digitala erans förutsättningar och få den att fungera i praktiken beskrevs i del 1. I denna andra del kommer en allmän utvecklingstrend inom skolans digitalisering och hur den kan kopplas samman med omvärdera-matematik-perspektivet att analyseras. Modeller av Autentiskt Lärande Autentiskt lärande …

Omvärderar Matematikundervisning – Lägga siffrorna rätt eller lösa problem

I TV-serien Numbers hjälper Charlie Eppes, professor i matematik, FBI att lösa brott med sina speciella kunskaper och kompetens. Man kan kanske ifrågasätta TV-seriens titel eftersom utgångspunkten inte är siffrorna i sig själva utan hur de använder dem för att lösa i detta fall brott. Fast det kunde vara i …

Skolans digitalisering Del 4 – fakta är envisa, men idéer är envisare

Det moderna organiserade utbildningsväsendet utgick i begynnelsen från att ord för ord lära in bibelns innehåll. Lite senare efter skolväsendets genombrott övergick detta långsamt till att inrikta sig på världsliga ”fakta”. Nästan som att lära in ett lexikons innehåll som är några år gammalt i tron att världen har stått …