Omvandlar klassrummet från katederpedagogik till individualiserad undervisning

I ett traditionsbundet klassrum visar forskning att undervisningen endast för 20% av de studerande går i lagom takt, för 40% går det för snabbt och för 40% går det för långsamt. I själva sinnesbilden står läraren krampaktigt och kramar sin kateder medan han använder 80-90% av tiden att presentera innehållet. Sedan …

Överbrygga klyftan från skolan till arbetslivet med kreativ talang

Le chef-d’œuvre-projektet som finns på alla nivåer i Frankrikes skolsystem och som syftar till att praktisera uppnådd kunskap om teori och talang. Det gör det möjligt för eleven att uttrycka sina talanger relaterade till sitt framtida jobb och även visa och förbättra sina färdigheter. Då sådana learning-by-doing-projekt sträcker sig över gränserna …

Tar bort nationella tester och inför kodning i skolan

Tar bort nationella tester Efter några pilotprojekt om framtida bedömningar i skolan planerar den danska regeringen nu att godkänna möjligheten att inte använda nationella tester i undervisningen. Med målet att helt ta bort nationella tester på de lägsta nivåerna i grundskolan. Tio kommuner Aarhus, Albertslund, Esbjerg, Frederikssund, Hvidovre, Kerteminde, Næstved, …

AR och VR integreras i doktoranders kompetensutveckling

Rochester University lanserar ett nytt initiativ för att tillämpa augmented och virtual reality på doktorandutbildningar. Fokus är inriktat på hälsa, utbildning, produktdesign, fjärrkommunikation, underhållning och andra områden. 62 doktorander ska utbildas i de färdigheter för att kunna dra nytta av AR / VR-teknologier. Med det ytterligare målet att inspirera dem …

Universitet som en kraftkälla för integration av flyktingar

För närvarande är 456 volontärstudentinitiativ vid 137 universitet aktiva i Tyskland i programmet Refugee Welcome. Initiativet lanserades 2015 och finansieras årligen av Ministeriet för utbildning och forskning (BMBF) med mer än fyra miljoner euro. Enbart Förra året åtnjöt nästan 30 000 flyktingar de olika erbjudanden om frivilliga initiativ. Detta gör …

Datavetenskap för hela grundskolan – New York City visar vägen

Hundratals lärare i New York deltog i vidareutbildning i datavetenskap för hela grundskolan i augusti vid CS Institute och dess CS4All-initiativ. Hittills har 1900 lärare från 800 skolor fått utbildning i datavetenskap sedan lanseringen 2015. Som ett resultat så  lärde 160 000 studenter i New York City datavetenskap under läsåret …

Kompetensutveckling i digital miljö

I en rapport från The Foundation for Young Australians som använde data från 4,2 miljoner onlinejobb under perioden 2013-2015, visas att efterfrågan på kritiskt tänkande har ökat med 158% under perioden. Medan efterfrågan på digital kompetens hade ökat med 212% och kreativitet 65% och problemlösningskompetens med 26%. Samtidigt visar annan …

Skolutbildning som baseras på entreprenöriell pedagogik

Filosofen John Stuart Mill skrev i Om Friheten från 1859: “Både lärare och studerande somnar på sin post så fort det inte finns någon fiende på fältet.” I betydelsen, inget att undersöka, inget att utveckla, inget behov av nyfikenhet, bara ett stort kunskapspaket att äta och som är tvångsmatad en …

Strategi för yrkesutbildning för morgondagens utmaningar

Tyskland antar en ny strategi för yrkesutbildning som samtidigt utgör grunden för en ny lärandekultur. Motorn för detta består av ett samarbete mellan Förbundsregeringen, näringslivet, fackföreningarna och federala arbetsförmedlingen. Vid lanseringen i Berlin av strategin sade Anja Karliczek, federal minister för utbildning och forskning, följande: “Idén om den nationella utbildningsstrategin …