Strategi för yrkesutbildning för morgondagens utmaningar

Tyskland antar en ny strategi för yrkesutbildning som samtidigt utgör grunden för en ny lärandekultur. Motorn för detta består av ett samarbete mellan Förbundsregeringen, näringslivet, fackföreningarna och federala arbetsförmedlingen. Vid lanseringen i Berlin av strategin sade Anja Karliczek, federal minister för utbildning och forskning, följande: “Idén om den nationella utbildningsstrategin …

Fördelar med att lära sig att koda i åldern 60+

En forskningsstudie om personer i åldern 60+ som lär sig att kodas har publicerats av  forskaren Philip Guo vid University of California, San Diego. Det bygger på en undersökning som inkluderade 504 användare av pythontutor.com mellan 60 och 85 år från 52 olika länder. Resultaten visar på vad som motiverade äldre …

Förbindelsen mellan kompetensutveckling och intelligens

De flesta kognitiva förmågor är positivt relaterade enligt psykologiforskningen. Detta betyder att en person som har utvecklat  slutledningsförmågor också i allmänhet har bättre färdigheter när det gäller t ex ordförråd. Denna faktor har kallats “G” (General Intelligence) eller allmän intelligens. Men hur denna underliggande mekanism verkligen utvecklas har varit okänt …

Livslångt Individanpassat Lärande bekämpar teknologisk arbetslöshet

Personanpassat Lärande Termen inkluderar EdTech (teknologi för lärande) som kan skräddarsy lektioner och övningsuppgifter till studerande. Detta för att kunna anpassa utbildningen till den studerandes personliga inlärningsstil med fokus på dennes styrkor och svagheter. Detta ger möjligheten att förädla personlig talang och på rätt nivå träna svaga punkter. I ett …

Hur man engagerar med Gamifiering för praktiska resultat

Lägg till spelmekanik med engagerande triggers som att utforska, få erkännande för insatser i realtid, stiga på rankingen på en Leaderboard, välja och förfina strategi, få ny kunskap och färdigheter är funktioner som interagerar med det mänskliga sinnet. Integrera sedan allt detta i ett verkligt scenario. Resultatet är gamifiering och …

Universitet i digitala samhället och vetenskaplig publicering

Senare i år kommer vi att publicera en trendrapport om europeiska universitets omvandling i den digitala samhället. I artikeln nedan följer några banbrytande fall av användning av digital teknik och ny pedagogik i högre utbildning från andra delar av världen för att anpassa sig till det digitala samhällets förutsättningar. Detta …

Berättelser som drivande kraft för förståelse

Therese Fowler skriver: “Berättelsens historia är inte bara den om underhållning för massorna utan också för råd, instruktion, och verktyg för att utmana status quo.” Med andra ord, bra berättelser berättade på ett engagerande sätt är som olja för hjärnan för att förbättra förutsättningarna för att rasera murar och öka …

Kollaborativt lärande i arbetslivet

Kollaborativt lärande i arbetslivet Utveckling av problemlösningskompetens är i hög grad grunden för arbetslivslärande. Detta innebär även förmåga att upptäcka möjligheter och förbättra agerande i arbetslivsrelaterade situationer, både när det gäller aktion och interaktion. Pedagogiken bakom detta blir ett problembaserat och kollaborativt lärande där den studerandes entreprenöriella egenskaper tränas i …

Labbet – En symbol för det Digitala Samhället och dess lärande del 3

“I teorin finns ingen skillnad mellan teori och praktik; men i praktiken finns det det.” Detta citat har ofta kopplats till Albert Einstein, men det finns skrivna källor från 1882 där dessa ord ingår. Vid den tiden var Einstein tre år gammal, så det är oklart vem som verkligen var …