Omvärderar Matematikundervisning – Lägga siffrorna rätt eller lösa problem

Omvärderar Matematikundervisning – Lägga siffrorna rätt eller lösa problem

I TV-serien Numbers hjälper Charlie Eppes, professor i matematik, FBI att lösa brott med sina speciella Rethinking Math – getting the numbers right or solving problemskunskaper och kompetens. Man kan kanske ifrågasätta TV-seriens titel eftersom utgångspunkten inte är siffrorna i sig själva utan hur de använder dem för att lösa i detta fall brott. Fast det kunde vara i princip vad som helst i samhället och naturen. Nedan finns en scen från Numbers som handlar om spelteorin och principen om fångarnas dilemma i praktiken:

Verkligheten och formler

Matematikläraren Dan Meyer säger följande i TEDTalk nedan:

“Jag uppmuntrar matematiklärare jag talar med att använda multimedia, för att det för in verkligheten i ditt klassrum i hög upplösning och fullständig färgskala; för att uppmuntra studerandes intuition för den nivåns spelplan; att ställa den kortaste frågan du någonsin kan och låta de mer specifika frågorna komma fram i konversation; att låta studerande bygga problemet, eftersom Einstein sade så.”

Detta är något som exempelvis Kahn Academy använder sig av och har byggt en excellent multimediaplattform för matematiklärande och -undervisning.

ANNONS
[adrotate group=”3″]

“Eureka! Jag förstår det!” Arkimedes

Matematik är för de flesta människor inte så inspirerande. Alla minns hur man gick genom textbokens formler och smygtittade lite i facit. Det var tråkigt! Men tänk om man vänder på perspektivet och inte fokuserar på siffror och formler, utan verkliga problem för att finna en lösning eller bevisa sin åsikt, som professor Eppes som nämndes i ingressen av artikeln. Då kan man komma ur den gamla skolans klassrums fångarnas dilemma och lära sig att finna sina egna lösningar och ta egna beslut med hjälp av siffor och formler. Detta är väldigt inspirerande! Se Dan Meyers intressanta TEDTalk nedan.

Detta var den första delen av två om att omvärdera Matematikundervisning. Perspektivet i den andra delen utgår från en av huvudtrenderna dagens utbildningsutveckling.

Författad av
LarsGöran Boström©

Är Du en matentusiast? Om ja, så är detta communityt för dig!Skapa blogg poster, diskutera på forumet, skapa interaktiva böcker om matkultur och välmående.

Öppnar i ny tab