5K förbereder elever för ett framtida digitalt yrkesliv

“Einfach Digital – Zukunftskompetenze fir nya Kanner” är ett nytt initiativ från den luxemburgska ministern för utbildning, barn och ungdom, Claude Meisch. Fokus är att tillhandahålla en serie åtgärder för att stärka färdigheter för ett framtida digitalt yrkesliv och som är nödvändiga 2000-talet för de nya generationerna. Eftersom det framtida …

Regering utmanar universitet på en klimattävling

Den norska regeringen vill ytterligare aktivera universiteten i frågan om klimatförändringar. Då det nu startar en klimattävling med fokus på universitetens klimatpåverkan och vad de gör för att minska deras miljöfotspår. Men också för att öka mängden forskning inom området. Både studenter och anställda vid universiteten bör ha en aktiv …

Grekland använder antiken för att utveckla högre utbildning

Var kan vara bättre att lära sig om europeisk civilisation än där den föddes? I denna anda planerar den grekiska regeringen att utveckla högre utbildning i allmänhet med ett särskilt fokus på utländska studenter. Den ambitiösa planen inkluderar att 50 000 utländska studenter år 2024 ska ha studerat klassisk litteratur, …

Fördelar med att lära sig att koda i åldern 60+

En forskningsstudie om personer i åldern 60+ som lär sig att kodas har publicerats av  forskaren Philip Guo vid University of California, San Diego. Det bygger på en undersökning som inkluderade 504 användare av pythontutor.com mellan 60 och 85 år från 52 olika länder. Resultaten visar på vad som motiverade äldre …

Design för lärmiljöer för kreativitet, enligt ny forskning

Ny forskning från Umeå universitet  inriktad mot inlärningsmiljöens inverkan på studenters kreativa utveckling visar intressanta resultat. Då kreativitet och komplex problemlösning anses vara viktiga kompetenser för framtida inlärningsprogram. Både EU och UNESCO har inkluderat detta som ett prioriterat område i sin framtida utbildningsram, så kommer frågan: Hur? att vara av …

Målsättning: Att 1% av befolkningen har kunskaper om AI

Succéen i Finland med en grundläggande onlinekurs om vad du kan göra med AI och hur du kan börja utveckla AI-applikationer kommer nu till Sverige. 1% av Finlands befolkning har hittills avslutat kursen. Som har utvecklats av Helsingfors universitet och teknikutvecklaren Reaktor. Kunskaper om AI – utmaningen I denna anda, …

Fokus på Smarta Teknologier när teknikerutbildning förnyas

Luxemburgs utbildningsminister, Claude Meisch, presenterade den 7 maj 2019 en ny teknikerutbildning med fokus på Smarta Teknologier. Fem skolor att erbjuda sådan utbildning för det framtida digitala samhällets tekniker med kursstart i september 2019. Skolorna inkluderar he Lycée des Arts et Métiers , Ettelbruck Technical High School, Guillaume Kroll High …

Ökar farten på digitalisering i skolan

Vidareutbildning av lärare i programmering och mer finansiering för digitala läroböcker. Det här är den norska regeringens nya plan för att påskynda digitaliseringen av skolan. Under 2019 kommer 379 lärare att få utbildning i programmering. Detta mer än dubbelt så mycket som fick utbildning inom detta område under 2018. Förutom …

Förbindelsen mellan kompetensutveckling och intelligens

De flesta kognitiva förmågor är positivt relaterade enligt psykologiforskningen. Detta betyder att en person som har utvecklat  slutledningsförmågor också i allmänhet har bättre färdigheter när det gäller t ex ordförråd. Denna faktor har kallats “G” (General Intelligence) eller allmän intelligens. Men hur denna underliggande mekanism verkligen utvecklas har varit okänt …

Medborgarvetenskap som drivkraft för innovation – en pionjär visar vägen

Då universitetsforskning blir alltmer tillgänglig och digital teknik blir ett alltmer produktivt verktyg, kan detta också utgöra en grund för en ny dimension av vetenskap: Citizen Research eller medborgareforskning. På detta område visar Tyskland vägen med en forskningshub som är öppen för alla  medborgare http://buergerschaffenwissen.de/. På plattformen kan medborgare engagera …