• Annons

Labbet – En symbol för det Digitala Samhället och dess lärande del 3

Labbet - En symbol för det Digitala Samhället och dess lärande del 3 1

“I teorin finns ingen skillnad mellan teori och praktik; men i praktiken finns det det.” Detta citat har ofta kopplats till Albert Einstein, men det finns skrivna källor från 1882 där dessa ord ingår. Vid den tiden var Einstein tre år gammal, så det är oklart vem som verkligen var… Fortsätt läsa

Relevans och undervisning i det digitala samhället Del 2

Relevans och undervisning i det digitala samhället Del 2 2

Den första delen av denna artikel framhävde bland annat att utbildningsinnehållet i industriåldern som skapades var ofta artificiellt för människor. Detta innebar en skola där mycket av undervisningen och lärandet togs ur sitt sammanhang och därmed också användbarhet. Några kunskaper och färdigheter kunde lätt återanslutas till livs- och samhällssammanhang, men… Fortsätt läsa

Konsten att utveckla Lärmiljöer för Millenniegenerationen

Konsten att utveckla Lärmiljöer för Millenniegenerationen 5

Dags att sluta använda detaljerade läroplaner och statistik från lärande bör användas mer till att individualisera lärmiljöer för studerande och mindre för att jämföra studeranden för betygsättning. I denna utveckling är digitaliseringen en avgörande drivkraft och arbetsmaterialet för utformningen av lärmiljön och innehåll får man genom att analysera millenniegenerationens preferenser.… Fortsätt läsa

Gamifiering och lärande – Talent Management Del 3

Gamifiering och lärande – Talent Management Del 3 7

“Every single social and global issue of our day is a business opportunity in disguise.”, skriver Peter Drucker. Att finna dessa möjligheter är avgörande för utvecklingen av företaget och kräver omvärldsbevakning och omvärldsanalys, kunskapshantering, operationell briljans och talent management. Likväl berör organisationens behov av briljans inte bara nya möjligheter, utan… Fortsätt läsa

Berika utbildningseffekter med stöd av AI

Berika utbildningseffekter med stöd av AI 9

Artificiell intelligens kan vara en bro. En koppling för att förbättra mänsklig interaktion och anpassa utbildning i enlighet med individuella preferenser och färdigheter. Och samtidigt automatiserar administrativa uppgifter i utbildningsprocessen för att ge mer utrymme för lärande och undervisning. Data är här det AI-språk för att få allt att fungera.… Fortsätt läsa

Att utvärdera Lärande i ett Ekonomiskt Perspektiv

Att utvärdera Lärande i ett Ekonomiskt Perspektiv 12

En reviderad version av ELEV-metoden Vilken är målsättningen med att utvärdera lärande? ELEV:s (Enterprise Learning Evaluation of Value) svar är dels att förbättra värdet av lärande som direkt stödjer organisationens verksamhet, dels att öka effektiviteten i lärandet och dels, vilket själva namnet beskriver och som är det tredje fenomenet modellen… Fortsätt läsa

Möten 2.0: Låt designtänkande leda vägen för engagerande möten

Ett traditionellt mötesrum är verkligen ett hinder. I synnerhet då det är utformat som en kopia av det gamla industrisamhällets löpande band och arbetsdelningsprinciper, där kreativitet i bästa fall är detsamma som att några ha tillåtelse att tänka out-of-the-box. Men varför ha ett möte i en låda? Ur ett designtänkande… Fortsätt läsa

Att anpassa utbildning till den digitala tidsåldern med AI, Blockchain och Gamification

Att anpassa utbildning till den digitala tidsåldern med AI, Blockchain och Gamification 18

Ökat involvering och engagemang, fördjupad individanpassning och strömlinjeformad administration, är vad dessa tekniker i grunden åstadkommer för utbildning, men det finns mängder med mervärde utöver detta. Och eftersom den digitala tidsåldern kräver trial- and error träning, förespråkar och kräver individuell talang och kompetens, och mobilitet och automatisering är andra tecken… Fortsätt läsa

Growth hacker design – Som drivkraft för en entreprenöriell anda

Growth hacker design - Som drivkraft för en entreprenöriell anda 21

Hur gör man designtänkande till den främsta drivkraften för utveckling i en organisation? 1. Fokus för strategin bör inriktas på att minska tidsåtgången för att identifiera interna eller externa problem, 2. rikta ögonen så att de utgår från intressenternas perspektiv 3. och därutifrån komma med lösningar att testa och implementera… Fortsätt läsa

Design som motor för att nå dina mål

Design som motor för att nå dina mål 25

Först av allt, behöver du utforma en ingång, en gyllene öppning som uppfyller målgruppens preferenser och även engagerar sinnena på individnivå. Syfte, utfall och interaktivitet, men även unik estetik är viktiga, och samtidigt undvika att producera en kognitiv överbelastning för mottagaren. Speciellt eftersom det är i nästa steg mottagaren bör… Fortsätt läsa