Fb-Button

eLearningworld

Integrerad Storytelling om Entreprenörskap, Lärande och Europatrender i det Digitala Samhället

Learning Design

Gör design till en motor för framgång
Learning DesignInnovation

Gör design till en motor för framgång

I en tidsålder där originalitet är hårdvaluta och där allt som börjar med “mass” ses som en vindpust från det förflutna. Där är det ofta designers som står mellan marknadssuccé och misslyckande. Det är en miljö där intuition och preferenser…

Hur man engagerar med Gamifiering för praktiska resultat
Learning DesignPedagogik

Hur man engagerar med Gamifiering för praktiska resultat

Lägg till spelmekanik med engagerande triggers som att utforska, få erkännande för insatser i realtid, stiga på rankingen på en Leaderboard, välja och förfina strategi, få ny kunskap och färdigheter är funktioner som interagerar med det mänskliga sinnet. Integrera sedan…

Labbet - En symbol för det Digitala Samhället och dess lärande del 3
Learning DesignPedagogik

Labbet – En symbol för det Digitala Samhället och dess lärande del 3

“I teorin finns ingen skillnad mellan teori och praktik; men i praktiken finns det det.” Detta citat har ofta kopplats till Albert Einstein, men det finns skrivna källor från 1882 där dessa ord ingår. Vid den tiden var Einstein tre…

Relevans och undervisning i det digitala samhället Del 2
Learning DesignPedagogik

Relevans och undervisning i det digitala samhället Del 2

Den första delen av denna artikel framhävde bland annat att utbildningsinnehållet i industriåldern som skapades var ofta artificiellt för människor. Detta innebar en skola där mycket av undervisningen och lärandet togs ur sitt sammanhang och därmed också användbarhet. Några kunskaper…

Konsten att utveckla Lärmiljöer för Millenniegenerationen
Learning Design

Konsten att utveckla Lärmiljöer för Millenniegenerationen

Dags att sluta använda detaljerade läroplaner och statistik från lärande bör användas mer till att individualisera lärmiljöer för studerande och mindre för att jämföra studeranden för betygsättning. I denna utveckling är digitaliseringen en avgörande drivkraft och arbetsmaterialet för utformningen av…

Gamifiering och lärande – Talent Management Del 3
InnovationLearning Design

Gamifiering och lärande – Talent Management Del 3

“Every single social and global issue of our day is a business opportunity in disguise.”, skriver Peter Drucker. Att finna dessa möjligheter är avgörande för utvecklingen av företaget och kräver omvärldsbevakning och omvärldsanalys, kunskapshantering, operationell briljans och talent management. Likväl…

Berika utbildningseffekter med stöd av AI
Learning Design

Berika utbildningseffekter med stöd av AI

Artificiell intelligens kan vara en bro. En koppling för att förbättra mänsklig interaktion och anpassa utbildning i enlighet med individuella preferenser och färdigheter. Och samtidigt automatiserar administrativa uppgifter i utbildningsprocessen för att ge mer utrymme för lärande och undervisning. Data…

Att utvärdera Lärande i ett Ekonomiskt Perspektiv
Learning DesignPedagogik

Att utvärdera Lärande i ett Ekonomiskt Perspektiv

En reviderad version av ELEV-metoden Vilken är målsättningen med att utvärdera lärande? ELEV:s (Enterprise Learning Evaluation of Value) svar är dels att förbättra värdet av lärande som direkt stödjer organisationens verksamhet, dels att öka effektiviteten i lärandet och dels, vilket…

Learning Design

Möten 2.0: Låt designtänkande leda vägen för engagerande möten

Ett traditionellt mötesrum är verkligen ett hinder. I synnerhet då det är utformat som en kopia av det gamla industrisamhällets löpande band och arbetsdelningsprinciper, där kreativitet i bästa fall är detsamma som att några ha tillåtelse att tänka out-of-the-box. Men…

Att anpassa utbildning till den digitala tidsåldern med AI, Blockchain och Gamification
Learning Design

Att anpassa utbildning till den digitala tidsåldern med AI, Blockchain och Gamification

Ökat involvering och engagemang, fördjupad individanpassning och strömlinjeformad administration, är vad dessa tekniker i grunden åstadkommer för utbildning, men det finns mängder med mervärde utöver detta. Och eftersom den digitala tidsåldern kräver trial- and error träning, förespråkar och kräver individuell…