Multitasking färdigheter ett krav på dagens arbetsmarknad

Information överflödar oss, att välja data av betydelse och avvisa allt annat är en nödvändighet för att hantera förutsättningarna för det digitala samhället. Detta kräver också nya multitasking-färdigheter och kunskaper för att förbättra kvalitén i arbetslivet såväl som i vardagen. Den forskning som presenteras nedan ger några av grunderna för …

Empatisk Design tar ditt arbete till nästa nivå

Empatisk design fokuserar på mottagarens undermedvetna önskemål genom att hitta de implicita skälen till att människor använder din produkt eller tjänst. För att använda denna metod i praktiken måste du kartlägga känslor och motiv från potentiella målgrupper. Där du använder formativ forskning istället för summativ forskning som vanligtvis är vanligare …

Gamifiering som motor för talanghantering och lärande

“Every single social and global issue of our day is a business opportunity in disguise.” Peter Drucker. Att finna dessa möjligheter är avgörande för utvecklingen av företaget och kräver omvärldsbevakning och omvärldsanalys, kunskapshantering, operationell briljans, talanghantering och lärande. Likväl berör organisationens behov av briljans inte bara nya möjligheter, utan alla …

Artificiell Intelligens för Utbildning – vad kan den göra?

Artificiell intelligens kan vara en bro. En koppling för att förbättra mänsklig interaktion och anpassa utbildning i enlighet med individuella preferenser och färdigheter. Och samtidigt automatiserar administrativa uppgifter i utbildningsprocessen för att ge mer utrymme för lärande och undervisning. Data är här det AI-språk för att få allt att fungera. Berika …

Anpassa lärande design till det mänskliga sinnet

Forskning om inlärningsmotivation har ofta varit ganska allmän, enligt Dr Julia Dietrich från Friedrich Schiller University i Jena (FSU). I ett forskningsprojekt i samarbete med Jaana Viljaranta (University of Eastern Finland), Julia Moeller (Yale University) och Bärbel Kracke (FSU) lägger teamet den första byggstenen för att lösa detta underskott. Fokus …

Designtänkande omvandlar det traditionella mötesrummet

Ett traditionellt mötesrum är ett hinder. I synnerhet då det är utformat som en kopia av det gamla industrisamhällets löpande band och arbetsdelningsprinciper. Där kreativitet i bästa fall är detsamma som att några kan att tänka out-of-the-box. Men varför ha ett möte i en låda? Designtänkande omvandlar detta lådperspektiv. Mötesmiljö …

Europol lanserar en gamifierad lärmiljö om kryptovalutabrott

Vid den sjätte Kryptovalutakonferensen 12-14 juni 2019 informerade Europol om den pågående utvecklingen av en gamifierad lärmiljö om kryptovalutabrott. Spelet är planerat att lanseras i oktober 2019 vid den sjunde Europol-INTERPOL Cybercrime Conference. Det är den första gamifierade lärmiljön för brottsbekämpning och utredningar som berör kryptovalutor. Målgruppen är operativ personal …

Arbetsplatsmiljöer, kundanpassning och användarupplevelser

Så du har nått en ny nivå, WOW! Bra jobbat! Högre nivå betyder ofta högre status, du känner euforin, måste fortsätta, till nästa nivå och en ännu högre status är inom räckhåll. Du vet aldrig vad som väntar runt nästa hörn förutom mer action, mer problemlösning, mer underhållning, dags att …

Blockchainteknikens inverkan på utbildning

En rapport som heter “Blockchain in Education från Europeiska kommissionen visar framtidsutsikterna blockchainteknikens inverkan på utbildning och dess potential att omvandla fältet. Den viktigaste slutsatsen är att: “Blockchaintekniken kan hjälpa till att förbättra gamla modeller för datahantering och ge fördelar till elever och utbildningsinstitutioner i EU – om politikerna är …