Fb-Button

eLearningworld

Integrerad Storytelling om Entreprenörskap, Lärande och Europatrender i det Digitala Samhället

Kreativa industrin

Nyheter och analyser av den kreativa industrin, inklusive färdigheter, entreprenörskap och utveckling.

Utforma en varumärkesstrategi för dynamisk interaktion 1
Kreativa industrin

Utforma en varumärkesstrategi för dynamisk interaktion

Berättelser och berättande är en praktisk aktivitet som syftar till att engagera det mänskliga sinnet. Medan data är en egen form av poesi, i det första steget som mest fungerar för datorer och digitala applikationer, men som i nästa steg…

Konsten att bli en interaktiv berättare 2
AdviceStoryKreativa industrin

Konsten att bli en interaktiv berättare

Nyfikenhet bygger broar mellan det man redan vet och det man vill veta. Motorn för nyfikenhet är interaktivitet som kan utformas med ett närmast obegränsat antal metoder, design och tekniker.  Detta kan betyda interaktiviteten mellan läsaren och den tryckta berättelsen,…

Berättelser som drivande kraft för förståelse 3
Kreativa industrinPedagogisk utveckling

Berättelser som drivande kraft för förståelse

Therese Fowler skriver: “Berättelsens historia är inte bara den om underhållning för massorna utan också för råd, instruktion, och verktyg för att utmana status quo.” Med andra ord, bra berättelser berättade på ett engagerande sätt är som olja för hjärnan…

Kollaborativt lärande i arbetslivet 5
Kreativa industrinPedagogisk utveckling

Kollaborativt lärande i arbetslivet

Kollaborativt lärande i arbetslivet Utveckling av problemlösningskompetens är i hög grad grunden för arbetslivslärande. Detta innebär även förmåga att upptäcka möjligheter och förbättra agerande i arbetslivsrelaterade situationer, både när det gäller aktion och interaktion. Pedagogiken bakom detta blir ett problembaserat…

Entreprenörskap på alla nivåer i det digitala samhället 8
Kreativa industrinTeknisk Innovation

Entreprenörskap på alla nivåer i det digitala samhället

Termen “Industrie 4.0” kommer ursprungligen från den tyska regeringens hightech strategi som utgår från att påskynda och förstärka digitaliseringen av industriproduktion. Termen har efter introduktionen 2011 snabbt blivit allmänt erkänd och används över hela världen. Industri 4.0 har följts av SME 4.0…

Kreativa industrinPedagogisk utveckling

Om myten att bara en universell inlärningsstil existerar: Fallstudie Digitala Spel

Två grundläggande metoder används i forskning om pedagogik och lärande: Den systematiska top-down perspektivet och det humanistiska bottom-up perspektivet. Båda dessa forskningsmetoder är relevanta för utveckling och förbättring av utbildning. Likväl, från en systematisk utgångspunkt sprids en myt som försöker…

Skapa Medicieffekt genom kunskapshantering 9
Kreativa industrinTeknisk Innovation

Skapa Medicieffekt genom kunskapshantering

Vad skulle du föredra att investera i ett kunskapshanteringssystem eller krishantering? För när Faktor X slår till är man antingen förberedd med rätt kunskap i organisationen eller väntar kris. Fyra grundstenar Grunden för ett kunskapshanteringssystem som framställs i boken präglas…

“Om vi slutar att lära oss nya saker får vi ofrånkomligen ..." 12
Kreativa industrin

“Om vi slutar att lära oss nya saker får vi ofrånkomligen …”

Det livslånga lärandet är ett av de mest omtalade begreppen inom pedagogiken. Europeiska Kommissionen beskriver det som möjligheter att tillskansa sig och uppdatera alla former av färdigheter, intresse, kunskap och kvalificeringar under hela livet. Detta för att ge människor större…

Kreativa miljöer: Sex fundamentala principer 17
Kreativa industrinTeknisk Innovation

Kreativa miljöer: Sex fundamentala principer

Att beskriva forskningen kring kreativitet är som fabeln om de blinda männen som försöker beskriva en elefant genom att röra vid olika delar av djuret. Där en rör vid svansen och säger att det är som en orm, och en…

Bygga en engagerande Organisation - Go Aim Make Entertain 21
Kreativa industrinTeknisk Innovation

Bygga en engagerande Organisation – Go Aim Make Entertain

Vad skulle kunna revolutionera din verksamhet? Få dina kunder och besökare att stanna längre, köpa mer och gilla att göra det? Just “göra” utgör själva utgångspunkten för lösningen. Detta leder oss till maker-marknaden vars grund dock är att skapa saker…