Konst och entreprenörskap en vinnande mix

MIT Creative Arts Competition är en årlig händelse för studentteam att presentera kulturrelaterade projekt med en fungerande affärsplan. Vinnarna får 15.000 dollar som erbjuds som bidrag för att hjälpa till att starta ett företag. Projekten som presenterades i år omfattade allt från att undervisa musik i ett flyktingläger utanför Erbil …

Konsten att bli en interaktiv berättare

Nyfikenhet bygger broar mellan det man redan vet och det man vill veta. Motorn för nyfikenhet är interaktivitet som kan utformas med ett närmast obegränsat antal metoder, design och tekniker.  Detta kan betyda interaktiviteten mellan läsaren och den tryckta berättelsen, mellan mottagaren och en video- eller ljudsekvens, eller att faktiskt …

Berättelser som drivande kraft för förståelse

Therese Fowler skriver: “Berättelsens historia är inte bara den om underhållning för massorna utan också för råd, instruktion, och verktyg för att utmana status quo.” Med andra ord, bra berättelser berättade på ett engagerande sätt är som olja för hjärnan för att förbättra förutsättningarna för att rasera murar och öka …

Kollaborativt lärande i arbetslivet

Kollaborativt lärande i arbetslivet Utveckling av problemlösningskompetens är i hög grad grunden för arbetslivslärande. Detta innebär även förmåga att upptäcka möjligheter och förbättra agerande i arbetslivsrelaterade situationer, både när det gäller aktion och interaktion. Pedagogiken bakom detta blir ett problembaserat och kollaborativt lärande där den studerandes entreprenöriella egenskaper tränas i …

Entreprenörskap på alla nivåer i det digitala samhället

Termen “Industrie 4.0” kommer ursprungligen från den tyska regeringens hightech strategi som utgår från att påskynda och förstärka digitaliseringen av industriproduktion. Termen har efter introduktionen 2011 snabbt blivit allmänt erkänd och används över hela världen. Industri 4.0 har följts av SME 4.0 (små- och medelstora företag) och Teaching 4.0, och även dessa …

Om myten att bara en universell inlärningsstil existerar: Fallstudie Digitala Spel

Två grundläggande metoder används i forskning om pedagogik och lärande: Den systematiska top-down perspektivet och det humanistiska bottom-up perspektivet. Båda dessa forskningsmetoder är relevanta för utveckling och förbättring av utbildning. Likväl, från en systematisk utgångspunkt sprids en myt som försöker eliminera Howard Gardner och hans efterföljares forskningsresultat om det faktum …

Skapa Medicieffekt genom kunskapshantering

Vad skulle du föredra att investera i ett kunskapshanteringssystem eller krishantering? För när Faktor X slår till är man antingen förberedd med rätt kunskap i organisationen eller väntar kris. Fyra grundstenar Grunden för ett kunskapshanteringssystem som framställs i boken präglas av öppenhet och mångfald både för distribution, lärande och utveckling …

“Om vi slutar att lära oss nya saker får vi ofrånkomligen …”

Det livslånga lärandet är ett av de mest omtalade begreppen inom pedagogiken. Europeiska Kommissionen beskriver det som möjligheter att tillskansa sig och uppdatera alla former av färdigheter, intresse, kunskap och kvalificeringar under hela livet. Detta för att ge människor större möjligheter ”…att anpassa sig till det kunskapsbaserade samhället” (…) ”och …