Empatisk Design tar ditt arbete till nästa nivåEmpatisk design fokuserar på mottagarens undermedvetna önskemål genom att Empathic Design takes Your work to the next Levelhitta de implicita skälen till att människor använder din produkt eller tjänst. För att använda denna metod i praktiken måste du kartlägga känslor och motiv från potentiella målgrupper. Där du använder formativ forskning istället för summativ forskning som vanligtvis är vanligare i designprojekt. Formativ forskning inleds i början av ett designprojekt för att fungera som en guide för att anpassa designen mot målgruppens sinnen.

Empatisk Design

Följande fem punkter som är en modell utvecklad av designföretaget IDEO innehåller de grundläggande stegen för en framgångsrik implementering:

  • Förstå marknads-, klient-, teknik- och upplevda begränsningar. Grunden för empatisk design är att kartlägga känslor och motivation, där det tyska företaget Nymphenburg Group har utvecklat en genomförbar modell, The Limbic Map som delar känslor i tre kategorier: Stimulant – fokus på lekfulla känslor som humor, kreativitet och nyfikenhet etc. Dominans – fokusera på logik, disciplin och makt etc. Balans – fokus på säkerhet i form av lojalitet och förtroende etc.
  • För att få modellen att fungera observera verkliga människor i verkliga situationer
  • Sedan visualiserar vi från denna forskning begrepp som är nya i världen
  • Och vidare, utvärdera och förfina prototypen genom att krydda den med en empatisk design från resultatet av stegen ovan.
  • Slutligen för att implementera det nya konceptet för kommersialisering.

Författad av
LarsGöran Boström©

Learning designer och författare av boken “Learning Design in Practice for Everybody” och utvecklare av Storyteller PublishingLab