• Annons

Vad teknologi gör för nyfikenheten att lära

curiosityeLearningworld Weekly ReviewWhat technology does with curiosity to learn

Nyfikenhet är drivkraften som fyller gapet mellan det vi vet och det vi vill veta. Torah Kachur vetenskapskolumnist för CBC skriver: “Du kan tänka på det som en mental klåda, och det enda sättet att klia bort det är att söka ny kunskap.” Att ge bränsle till denna drivkraft är till och med viktigare idag än före den digitala teknologiboomen. Detta är en av de viktigaste slutsatserna i Dr David A. Sousas nya bok “Engaging the Rewired Brain”.

Dr Sousas forskning är baserad på den senaste hjärnforskningen om hur den mäskliga hjärnan utvecklas från barndomen fram till vuxenlivet. I nästa steg ger han sedan vägledning baserade på vetenskapliga bevis och pekar ut specifika strategier för lärares arbete med teknologiberoende studerande.

Omkopplad hjärna

Yngre människors hjärna utvecklas annorlunda i jämförelse med tidigare generationers, och då den mänskliga hjärnan är elastisk och därav förändras med nya erfarenheter sker omkopplingen till viss del hos äldre generationer också. Dr Sousa säger att teknologi har reducerat behovet att minnas information. Det är istället kontexten som betyder något. Samtidigt är smartphones, tablets och datorer en engagerande distraktion som antingen leder den studerande in på en äventyrlig lärande väg eller en zappande ökenvandring utan mening eller mål. Och Dr Sousa fortsätter: “Lärare bör generellt i första hand fokusera på studerandes intellektuella engagemang och skapa lektioner och uppgifter som stimulerar studerandes nyfikenhet och intresse.”

Kattens nyfikenhet

Torah Kachur skriver: “En annan del av hjärnan som stimuleras när vi är nyfikna är caudatus — den del av hjärnan som huvudsakligen finns som en korsning mellan ny kunskap och positiva känslor.” Här är en av nycklarna till varför exempelvis spel kan vara ett sådant kraftfullt läromedel. Detta betyder också att det gamla talesättet, curiosity killed the cat, inte stämmer, istället gör nyfikenheten den gladare och kunnigare.

Författad av
LarsGöran Boström©

Bookmark the permalink.

Comments are closed