• Annons

Utbildningsreformer baseras mest på ideologi, tro och hopp

Enligt Professor Emeritus Larry Cuban vid Stanford University är utbildningsreformer till största delen baserade på politisk hype som kännetecknas av orealistiska förhoppningar. Detta är slutsatsen i en studie av 23 amerikanska utbildningsreformer. Från detta perspektiv skriver Professor Gunnel Colnerud vid Linköping Universitet på Dagens Nyheter Debatt att detta överensstämmer med situationen i Sverige, att; “Reformtrötthet hotar kvaliteten”. Läs den lysande artikeln här av Professor Colnerud.

ANNONS

Jag har tidigare kritiserat bristen på forskning om villkoren på bron mellan forskning om pedagogik och utbildning på ena sidan, och utbildningspolitik och reform på den andra. Från min egen research verkar det som en del av bron saknas och ingen kan eller vill göra hoppet, eller kan det vara så att utbildningsdepartementet står i vägen?

Jag kommer skriva mer om detta ämne kommer inom kort …

Författad av
LarsGöran Boström©

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed