• Annons

Bokutgivning som en källa till framgång Del 3 – Dagens utveckling

De två föregående delarna om bokutgivning hämtade mestadels inspiration från bokbranschens omvandling vid industrisamhällets födelse där en av förgrundsgestalterna var Lars Johan Hierta. En annan, men som idag är mindre känd var Karl Kullberg, som bland mycket annat förfasades över det nya massmedielandskapets snuttifiering och menade att litteraturen var den kraft som skulle fungera som motpol. Hans böcker under 1840-talet och hans eget litterära magasin Freja är hans bidrag i denna kamp. Idag i den digitala tidsåldern är det lätt att le lite åt hans kritik när man läser artiklar från denna tiden och jämför med dagens alster. Där idag alltför ofta vikten ligger på rubriken och innehållet är ett bihang i en aldrig sinande medieflod. Precis som på Kullbergs tid är bokens format en möjlig motpol i denna utveckling, men hur utvecklas detta i grunden uråldriga format i den digitala tidsåldern?

Den tryckta boken är på intet sätt död, men utvecklingen av boken idag sker i digitala format. Där den första generationen kan ses som bestående av ljudböcker och enklare interaktiva lärmaterial först på kassett senare på CD. Den andra generationen utvecklades i samband med webbens framväxt där distributionen av böcker förbättrades radikalt. Både ljudböcker och textbaserade eböcker var likväl till största delen fortfarande digitala kopior av dess mer fysiska föregångare. Detta trots att tekniken erbjöd så mycket mer möjligheter och kan vara betydligt mer aktiverande. Läsa och lyssna kan nämligen kompletteras med integrerade handfasta aktiviteter med möjlighet till avancerad feedback. Med andra ord, fungerar den nya tredje generationens digitala böcker inte bara som en källa för inspiration och kunskapsutveckling, utan innebär även möjlighet att handfast utveckla färdigheter och kreativitet.

Det var i denna anda vi började utveckla plattformen Storyteller On eLearningworld (SOE) för att producera interaQtive books. SOE innehåller bland annat möjligheten att inkludera mekanismer för gamification. Därutöver finns interaktiva moduler där direkt feedback som tidigare inte enbart kan appliceras på svar på flervalsfrågor utan även på löpande text bland mycket annat. Interaktiva videos, muntliga svar till muntliga frågor från boken med feedback, och bildcentrerade aktiviteter finns också tillgängliga bland mycket annat. Den nya generationens digitala böcker är med denna mycket korta introduktion ett format för att direkt utveckla olika kompetenser och kreativitet. Där dess interaktiva dialogiserande och diagnosticerande approach skapar ett betydande mervärde i jämförelse med tidigare generationer digitala böcker.

Relaterad bok i ämnet:

Bokutgivning som en källa till framgång Del 3 – Dagens utveckling was originally published on Gränsfararebloggen

Bookmark the permalink.

Comments are closed